روغن موتور دنا

بهترین روغن موتور دنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

یکی از عوامل حیاتی برای عملکرد بهینه موتور خودرو، مصرف روغن‌های مناسب و متناسب با آن سیستم است. اگر به استفاده از روغن نادرست برای خودروی خود روی بیاورید، به احتمال زیاد به آن آسیب می‌رسانید. بنابراین، یافتن روغن مناسب برای خودرو یکی از اولویت‌های اصلی رانندگان شناخته می‌شود.

دنا یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های ایرانی است که برای بهره‌وری بیشتر، نیاز به روغن خاصی دارد. از‌این‌رو شناخت روغن مناسب برای دنا ضروری است تا از خرابی و کاهش عمر خودرو جلوگیری کنید. در ادامه این مقاله ما به بررسی این موضوع و معرفی بهترین روغن موتور دنا خواهیم پرداخت.

مشخصات خودرو دنا

ایران خودرو، یکی از برترین شرکت‌های تولید خودرو در کشورمان است و دنا به‌عنوان یکی از خودروهای لوکس و محبوب این شرکت شناخته می‌شود. این خودرو در سال 1393 توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد و با امکانات بالا و ظاهر خیره‌کننده‌اش، توانست توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند.

مدل پلاس این خودرو نیز در سال 1395 معرفی شد و بازخورد مثبت بسیاری از مشتریان را به‌دنبال داشت. در سال 1397، خودرو دنا پلاس توربو با موتور ملی EF7 به بازار عرضه شد و ازآنجایی‌که این خودروها از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کنند، بسیاری از مشتریان از عملکرد و کیفیت آن‌ها رضایت داشته‌اند.

انتخاب بهترین روغن موتور دنا

خودروهای دنا با 3 نسخه مختلف، یعنی دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو، تولید می‌شوند. شرکت ایران خودرو مشخصات روغن مناسب برای این 3 مدل را اعلام کرده که برای همه یکسان است. برای این خودرو‌ها، روغن‌ موتور باید دارای شاخص API SM و API SN باشد.

اصولا ویسکوزیته روغن‌ موتور نیز براساس استاندارد SAE تعیین می‌شوند، به‌این‌ترتیب در هوای گرم و معتدل باید ازSAE 5W-40  و در هوای سرد از SAE 10W-40 استفاده شود. این‌روغن‌ها می‌توانند شامل شاخص پایه نیمه‌سنتتیک یا تمام سنتتیک باشند و حجم آن‌ها 5.5 لیتر است که با توجه به تعویض فیلتر روغن محاسبه می‌شود. همچنین بهتر است پس‌از هر 10000 کیلومتر، روغن‌موتور تعویض شود.

برای انواع دنا و دنا پلاس با موتورEF7-NA ، بهترین روغن موتور را باید طبق راهنمای ایران خودرو و فهرست زیر انتخاب کنید:

  • حجم روغن بدون فیلتر:7L
  • حجم روغن با فیلتر:9L
  • شاخص SAE: 10w40
  • شاخص API: SL/SJ

برای خودروهای دنا پلاس توربو با موتورEF7-TC ، بهترین روغن موتور را باید طبق راهنمای ایران خودرو استفاده کنید. این راهنما براساس فهرست زیر اعلام شده است:

  • حجم روغن بدون فیلتر:7L
  • حجم روغن با فیلتر:9L
  • شاخص SAE: 10w40
  • شاخص API: SL

روغن موتور مخصوص دنا

حجم روغن‌موتور EF7 دنا در هر 2 مدل معمولی و توربو، بدون تعویض فیلتر، 5 لیتر است. اما فیلتر روغن را همزمان با تعویض روغن عوض کنید. این کار باعث بهبود عملکرد موتور شده و از هرگونه آسیب جلوگیری می‌کند. با توجه به تعویض فیلتر روغن ‌موتور، حجم نهایی به 5.5 لیتر افزایش می‌یابد.

بهترین برندهای روغن موتور دنا

به‌عنوان بهترین روغن موتور دنا، روغن موتور Platinum 10W-40 اسپیدی با سطح کیفیت API SM تولید شده که ازطریق یک فرآیند شیمیایی به‌وجود آمده است. این روغن موتور از دسته باکیفیت سینتتیک است که به شما عملکرد بی‌نظیری ارائه می دهد.

روغن موتور کاسپین، برند دوم مورد علاقه‌ خودروی دنا با کیفیتی بی‌نظیر شناخته شده و روغن موتور با ویسکوزیته 10W-40  تولید می‌کند که به‌طور کامل برای خودروهای دنا مناسب است. این روغن در دسته سینتتیک قرار می‌گیرد.

بهترین روغن موتور دنا برای مدل مگناتیک، روغن موتور کاسترول است. با فرمولاسیون نیمه‌ سینتتیک و حجم 4 لیتری، این روغن با ویسکوزیته 10W-40، بهترین عملکرد را برای خودروی شما فراهم می‌کند.

روغن موتور لیکومولی Super Touring High Tech 10W-40 از برند چهارم، یکی از بهترین روغن موتور دنا شناخته می‌شود. این روغن موتور نیمه سینتتیک با ویسکوزیته 10W-40، تضمینی برای عملکرد بی‌عیب و نقص خودرو شما است. حتما این محصول را امتحان و تفاوت را به‌خودتان اثبات کنید.

بهترین انتخاب برای موتور شما، روغن موتور الف مدل EVOLUTION 700ST! است. این روغن با گرانروی 10W-40، سطح کیفیت API SL و فرمول نیمه سینتتیک، از بهترین محصولات برند الف محسوب می‌شود. با قیمتی بسیار مناسب، این روغن موتور حتما به تمام نیازهای شما پاسخ خواهد داد.

از بین برندهای تولیدکننده روغن موتور، ایرانول به‌عنوان یکی از معتبرترین و مشهورترین برندها شناخته می‌شود. کیفیت بالای محصولات این شرکت باعث شده تا در میان مکانیک‌ها و کارشناسان بهترین روغن موتور دنا شناخته شود. این روغن موتور با حجم 4 لیتر و دارای ویسکوزیته 10W-40 و نیمه سنتتیک است.

زمان تعویض روغن موتور دنا

تعویض روغن‌موتور، یکی از موارد مهم برای نگهداری خودرو است. اغلب به ‌این نکته اشاره می‌شود که باید هر 5000 کیلومتر یا هر 3 ماه یک‌بار، روغن‌موتور را تعویض کنید. اما این موضوع برای همه خودرو‌ها صدق نمی‌کند.

فاکتور‌های مختلفی از‌جمله تکنولوژی موتور، سبک رانندگی و نوع روغن مورد استفاده، در تعیین زمان مناسب تعویض روغن‌موتور تاثیرگذارند. برخی خودرو‌ها هر ۵٠٠٠ کیلومتر یا هر ٦ ماه، روغن‌موتور را تعویض می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر هر ١٢ هزار کیلومتر یا هر سال این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین، بهترین موقع برای تعویض روغن‌موتور، زمانی بوده که تولیدکننده خودرو در دفترچه راهنما مشخص کرده است. در نتیجه به توصیه‌ها اعتماد کرده و به‌طور منظم روغن‌موتور را تعویض کنید.

نحوه کنترل سطح روغن موتور دنا

چراغ هشدار روغن در خودروی دنا، تنها به‌شما اطلاع می‌دهد که سطح روغن‌موتور کاهش یافته ولی به ‌شما هشداری در مورد سرریز روغن نمی‌دهد. بنابراین، بررسی دقیق و اندازه‌گیری سطح روغن با استفاده از گیج روغن الزامی است. اگر به‌مدت طولانی و با سرعت بالا با خودرو دنا حرکت کردید، بهتر است سطح روغن‌موتور را در مدت کوتاه‌تری چک کنید.

برای اندازه‌گیری سطح روغن‌موتور دنا، ابتدا خودرو را در یک سطح صاف قرار دهید. سپس موتور را روشن کرده تا موتور گرم شود. در ‌نهایت، موتور را خاموش و 5 دقیقه صبر کنید تا روغن به‌کارتل بازگردد.

تعویض روغن موتور دنا

به‌علت اینکه که فن خنک‌کننده خودرو دنا از نوع برقی است، احتمالا بعداز خاموش شدن خودرو، فن همچنان روشن باقی می‌ماند. بنابراین، هنگام بررسی سطح روغن ‌موتور یا هنگام تعویض آن، اگر متوجه روشن بودن فن خودرو شدید، از آن فاصله گرفته و احتیاط کنید.

جمع‌بندی

ما تمام تلاش خود را کردیم تا به شما اطلاعات و تجربیات مفیدی درباره بهترین روغن‌ موتور دنا و انواع آن ارائه دهیم. برای انتخاب بهترین روغن ‌موتور، حتما باید بودجه و نوع روغن ‌موتوری که تا‌به‌حال در خودروتان استفاده کرده‌اید را در نظر بگیرید. اگر از روغن ‌موتور فعلی خود راضی هستید، می‌توانید ادامه دهید.

اما اگر رضایتی ندارید، از پیشنهادات «شرکت سرکان پخش ایرانیان» استفاده کنید که در این مقاله مطرح ‌شده‌اند. اگر سوال یا پرسشی دارید، در بخش نظرات، با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان شرکت به شما پاسخ دهند. منتظر پاسخ متخصصان ما باشید.

2 دیدگاه
  1. روغن های ایرانی برای موتور دنا ضرر نداره؟

  2. روغن موتور برای دنا فقط سرکان خوبه اونم اس ام

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    سبد خرید